براساس یک مطالعه جدید، ترکیب چاقی و سطح پایین ماده مغذی کولین میتواند به تسریع پیری مغز و احتمالاً برخی محرکهای اولیه بیماریهای عصبی تخریبکننده مانند آلزایمر کمک کند.
طبق تحقیقات تیمی از دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU)کولین: بهعنوان یکی از مهمترین مواد مغذی برای بدن سالم شناخته شده است، بنابراین کمبود آن همراه با فشارهای مرتبط با چاقی میتواند بهعنوان نشانههای هشداردهنده کاهش تواناییهای شناختی پیش از ظهور علائم واقعی عمل کند.
رامون ولازکز، زیستشناس عصبی از ASU میگوید: «این تحقیق به شواهد فزایندهای اضافه میکند که نشان میدهد کولین یک نشانگر ارزشمند برای اختلالات متابولیکی و مغزی است – و اهمیت مصرف کافی روزانه آن را که برای سلامت انسان ضروری است، تقویت میکند.»
چند گزارش جدید که این ماه منتشر شدهاند، ارتباط کاهش سطح کولین خون با تغییرات رفتاری، از جمله اضطراب و اختلال حافظه، و همچنین اختلالات متابولیکی گستردهتر را تقویت میکنند.
محققان در این مطالعه ۱۵ فرد مبتلا به چاقی با میانگین سنی ۳۳.۶ سال را جذب کرده و آنها را با ۱۵ فرد سالم مقایسه کردند و سپس سطوح شیمیایی کلیدی و نشانگرهای زیستی در سیستمهای همه شرکتکنندگان را تحلیل کردند.

چاقی با مجموعهای از نشانگرهای زیستی دیگر نیز مرتبط بود.
افراد مبتلا به چاقی تفاوتهای قابلتوجهی داشتند، از جمله سطح کمتر کولین در بدن، افزایش تعداد نشانگرهای زیستی مرتبط با التهاب، و سطوح بالاتر پروتئین نوروفیلامنت سبک (NfL) پروتئینی خونی که آسیب به نورونها را نشان میدهد.
در میان افراد چاق، کاهش سطح کولین با افزایش NfL ارتباط قوی داشت و نکته مهم این است که همین الگو در تحلیل بافت مغزی پس از مرگ افراد مسنی که با آلزایمر یا اختلال شناختی خفیف (MCI) فوت کرده بودند نیز مشاهده شد.
اگرچه دادهها به اندازه کافی جامع نیستند تا رابطه علت و معلولی را ثابت کنند، اما تصویر کلی نشان میدهد که چاقی، کولین و تسریع پیری مغز که منجر به دمانس میشود، ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند. کولین میتواند بخشی از دلیل باشد که چرا چاقی یک عامل خطر برای آلزایمر محسوب میشود.
جسیکا جاد، عصبشناس رفتاری از دانشگاه ایالتی آریزونا، میگوید: «نتایج ما نشان میدهد که در بزرگسالان جوان، سلامت متابولیک مناسب و میزان کافی کولین به سلامت نورونها کمک میکند و پایهگذار سالمندی مغز سالم است.»
این مطالعه جدید، آخرین تحقیق است که به تعداد زیادی از متغیرها و عوامل دخیل در پیری مغز و دمانس میپردازد. گشودن گره پیچیده علتها و پیامدها چالشی واقعی برای دانشمندان است و کشفیات چنین مطالعاتی میتواند شفافیت بیشتری درباره فرآیندهای مغز در سنین بالاتر ارائه دهد.
برای درک جزئیات این ارتباط سهگانه بین چاقی، کولین و تخریب عصبی، به مطالعات بیشتری نیاز است، اما محققان پیشنهاد میکنند که سطوح پایین این ماده مغذی میتواند نشانه هشداردهنده اولیه بیماریهایی مانند آلزایمر باشد و افزایش میزان کولین ممکن است بهعنوان یک اقدام پیشگیرانه مفید باشد.
در حالی که کبد مقدار کمی کولین بهطور طبیعی تولید میکند، مصرف روزانه توصیهشده بهراحتی با خوردن تخممرغ، ماهی، مرغ، حبوبات و سبزیجات چلیپایی تأمین میشود. پیش از این نیز میدانستیم که کولین برای سلامت اهمیت دارد، اما اکنون یک دلیل دیگر برای اطمینان از حضور آن در رژیم غذایی وجود دارد.
وندی وینسلو، بیوشیمیست از دانشگاه ایالتی آریزونا، میگوید: «اکثر افراد متوجه نیستند که به اندازه کافی کولین دریافت نمیکنند. اضافه کردن غذاهای غنی از کولین به برنامه غذایی میتواند به کاهش التهاب کمک کرده و از بدن و مغز شما در طول سالمندی حمایت کند.»
منبع خبر : sciencealert.com
نظرات کاربران